Thursday, October 11, 2007

Le Fils (The Son) (2002), των Jean-Pierre Dardenne και Luc Dardenne


Στο τρίτο τους φιλμ (έχουν προηγηθεί τα χιλιοβραβευμένα "Rosetta" και "La Promesse") οι δαιμόνιοι και υπέροχοι αδερφοί Ζαν-Πιερ και Λυκ Νταρντάν διατηρούν την γνώριμη κοφτερή ματιά και την oλότελα ουμανιστική τους διάθεση, αυτή με την οποία αντλώντας έμπνευση από τις μικρότερες ιστορίες και με διακριτική αλλά πάντα χαρακτηριστική κινηματογράφηση, δημιουργούν αριστουργήματα. Ο Γιος είναι σίγουρα ό,τι καλύτερο έκαναν ως τώρα, ένα φιλμ στον πυρήνα του οποίου βρίσκεται όλη η προβληματική του σινεμά τoυς και χαρακτηριστικότερα όλων, η απεικόνισή της. Δουλεύοντας απλά, συντηρούν έναν κινηματογράφο ρεαλιστικό και ανθρώπινο, που πάσχει από τις ανθρώπινες αδυναμίες αλλά και θριαμβεύει μέσα από την ίδια την ανθρώπινη φύση. Μιλάμε άραγε για έναν ρεαλιστικό κινηματογράφο ή για έναν κινηματογράφο της πραγματικότητας;

Βλέποντας ξανά την φιλμογραφία των Νταρντάν σίγουρα εντοπίζουμε την διατήρηση άτυπων "κανόνων" στο σινεμά τους: Αυτή την αρχική αίσθηση της αποστασιοποίησης από τους ήρωες (ήρωες που διαχωρίζονται σαφώς χωρίς καμία αμφιβολία επ' αυτού), η οποία σταθερά και μόνιμα μετατρέπεται με στρωτή κλιμάκωση σε συμπάθεια προς τους κεντρικούς χαρακτήρες. Επίσης τα μεγάλα, εντυπωσιακά και ουσιώδη μονοπλάνα και, τέλος, τις μικρές (συνήθως) εντάσεις κάθε μορφής. Οι εντάσεις είναι σημαντικό σημείο του φιλμικού τους σύμπαντος, όπως τις βλέπουμε παντού: Στη Ροζέτα είχαμε τις απανωτές εξάρσεις στο δράμα της νεαρής με τη μορφή επαναλαμβανόμενης βίας στην ολότητά της, ψυχικής και σωματικής. Στην "Υπόσχεση" το ακριβώς αντίθετο (που υπό το πρίσμα του αυτό αποτελεί μια δραματική ένταση, μιαν έξαρση), δηλαδή στο συνεχές του δράματος που σπάει στα κεντρικά του σημεία με λιγότερο δραματικές στιγμές, με λίγη πρόζα, με έναν αέρα κωμικό αλλά και σταθερά τραγικό. Εδώ, υπάρχει μια φαινομενικά έντονη σκηνή αγωνίας (που αδυνατούμε να αποκαλύψουμε), αλλά οι προαναφερθήσες εντάσεις παίρνουν σάρκα και οστά μέσα από μικρές σκηνές εμβόλιμες στη δραματουργία.

Στο φιλμ λοιπόν, ο Ολιβιέ Γκουρμέ, αυτός ο έξοχος ηθοποιός-σήμα κατατεθέν των Νταρντάν, είναι ένας ξυλουργός που δουλεύει ως υπεύθυνος σε κέντο επανένταξης ανήλικων εγκληματιών, μέσα από τη συγκεκριμένη χειρωνακτική εργασία. Στα χέρια του μια μέρα φτάνει ένας φάκελος με νέα πρόσωπα για ενσωμάτωση στην ομάδα του εργοστασίου. Κάποιο όνομα ανάμεσα σε αυτά φαίνεται να τον ανησυχεί και το γεγονός αυτό είναι αρκετό για τους Νταρντάν προκειμένου να στήσουν ολόκληρο το σύμπαν τους σε 100 λεπτά πλήρους δράσης, εκπληκτικού character development και εικόνων που παρά την τραχύτητά τους, έχουν μια γλύκα εικαστική που σου κόβει την ανάσα. Το φιλμ ξεχειλίζει από ένταση και μυστικά που πληθαίνουν και ανάθεμα αν υπάρχουν μεγαλύτεροι μάστορες σε αυτό από τους Βέλγους: Οι Νταρντάν επιμένουν με την κάμερα πολύ κοντά στον Γκουρμέ, πάνω από τον ώμο του, να δούμε τι βλέπει, αλλά όχι μέσα από τα μάτια του (που βλέπουν αντικειμενικά). Με το τρυκ αυτό φροντίζουν να νιώσουμε τον ήρωα και σύντομα να αντιληφθούμε τις ψυχολογικές του μεταπτώσεις. Τι συμβαίνει, ποιος είναι ο νεαρός, σε τι οφείλονται οι συχνές και όχι τόσο τυχαίες συναντήσεις των 2 ηρώων; Οι αμφιβολίες διατηρούνται βασανιστικά και σκηνές-κλειδιά γκρεμίζονται χωρίς δεύτερη σκέψη, μυστικά παραμένουν κρυμμένα πίσω από γωνίες στις οποίες η κάμερα δεν φτάνει ποτέ. Mήπως το βλέμμα του ήρωα που καταφέρνει να φτάσει απαντάει σε κάποιο ερώτημα; Τουναντίων, αυτά πληθαίνουν με τον χρόνο για να διαλυθούν μονομιάς προς το φινάλε (και τι φινάλε!), όχι γιατί δίνεται η λύση τους αλλά γιατί πλέον κανείς δεν την αναζητεί, οι Νταρντάν κατάφεραν να την περάσουν στην αφάνεια και σχεδόν στην αδιαφορία, ορίζοντας ξανά την έννοια του σασπένς.

9 comments:

georgina said...

Αντε ας κάνω εγώ πρώτη την αρχή και ας πω τη γνώμη μου..Η ταινία παραδόξως μου άρεσε(κι ας είναι σοβαρή)Ηταν απλή,χωρίς όμως να γίνεται απλοϊκή,και δε με κούρασε ,παρόλο που υπήρχαν διαστήματα ,οπου δεν πολυμιλούσαν.
Επίσης,για μένα τουλάχιστον,είχε και αγωνία,αφού από την αρχή περίμενα να δω αν και πότε θα συνέβαινε κάτι,το οποίο θα ανέτρεπε την "ηρεμία" που επικρατούσε.
Κυρίως όμως μου άρεσε ο πρωταγωνιστής που έπαιζε πολύ φυσικά,ήταν ενας καθημερινός ανθρωπος που χωρις να κάνει τπτ το ιδιαίτερο έμοιαζε εξαιρετικά συμπαθής,τουλαχιστον σε εμένα
Τώρα για να μου αρεσει εμένα η ταινία 2 τινα συμβαίνουν..Ή γίνομαι σινεφιλ(μπα,δε νομίζω)ή η ταινια ηταν πραγματικά καλή...

ΠΑΝΟΣ said...

Εξαιρετικό έργο.
Θυμάμαι την εντύπωση που μου είχε κάνει όταν μας ΕΚΟΨΕ (στην κυριολεξία) το φινάλε και γύρισα ελαφρώς φοβισμένος να σε δω για να πάρω ως απάντηση ότι σου άρεσε, χεχε.

Έχει πολλά πραγματάκια, ε;
Πρόσεξε καλά:
Η ταινία λέγεται Ο ΓΙΟΣ.
Σκέψου αν θα μπορούσε να λέγεται Ο ΠΑΤΕΡΑΣ.

(spoiler warning)

Ποιός είναι ο ήρωας στο φιλμ;
Δηλαδή, ποιός μαγνητίζει το δράμα πάνω του;
Γιατί οι Νταρντάν μας φτύνουν στη μούρη το έργο; Ο ΓΙΟΣ, δηλαδή ο άνθρωπος, απλώς. Κάθε αρσενικός άνθρωπος είναι ΓΙΟΣ, ντε φάκτο. Διατήρηση των κρυφών χαρτιών του φιλμ, με τη μία.
Ο ΠΑΤΕΡΑΣ από την άλλη είναι μάλλον μια ιδιότητα, άρα παύει να υφίσταται όταν πάψει να υφίσταται και ο ΓΙΟΣ. Εν προκειμένω, ο Γκουρμέ δεν είναι ΠΑΤΕΡΑΣ, αλλά πόσο αργά το μαθαίνουμε αυτό; Για αρχή, οι Νταρντάν μας χαρίζουν ένα δίπολο, φαινομενικά ενιαίο κι αδιαίρετο. ΓΙΟΣ και ΠΑΤΕΡΑΣ, ΠΑΤΕΡΑΣ και ΓΙΟΣ, που μόνο ο Θάνατος μπορεί να το διασπάσει. Δεν ονομάζουν το φιλμ Ο ΠΑΤΕΡΑΣ (που θα ήταν και ο ήρωας του φιλμ) γιατί πολύ απλά δεν υπάρχει. Ονομάζοντάς το Ο ΓΙΟΣ καθοδηγούν την σκέψη μας: Κάπου υπάρχει ένας πατέρας, γιατί κάποιος να κάνει ένα φιλμ για έναν ΓΙΟ όταν δεν υπάρχει ΠΑΤΕΡΑΣ να συνδεθεί δραματουργικά; Έτσι δένουμε τους δύο χαρακτήρες ευθής εξ αρχής, για να κοπούμε από τα θρυμματισμένα κομμάτια του διπόλου όταν αυτό σπάει.

Έχει κι άλλο... αλλά θέλει λίγη ταξινόμηση ως σκέψη. Επανέρχομαι.

fanh said...

hi panos!!!
thx !!
vlepw oti eisai poly poly kalos!
keep on!

ΠΑΝΟΣ said...

Ευχαριστώ Φανή, welcome κιόλας.
Έχεις δει το φιλμ;

ΠΑΝΟΣ said...

Ο ΠΑΤΕΡΑΣ από την άλλη είναι μάλλον μια ιδιότητα, άρα παύει να υφίσταται όταν πάψει να υφίσταται και ο ΓΙΟΣ.

Προφανώς όταν πάψει να υφίσταται ο ΓΙΟΣ όχι ως έννοια και ως προσδιορισμός αλλά ως υπόσταση, ως ύπαρξη.

Οι Νταρντάν δεν λένε ψέμματα στο φιλμ τους. Αντίθετα, είναι εξαιρετικά ειλικρινείς. Ο ΓΙΟΣ υπάρχει και δίνει όνομα και κατεύθυνση στο έργο. Απλώς κι αυτή με τη σειρά της διασταυρώνεται με άλλες τόσες, πάντοτε όμως οδηγώντας σε μια αλήθεια οικουμενική (κι εδώ άλλωστε), αλλά και αδιάφορη ή ανευ ακριβούς νοήματος μερικές φορές.

g_tr said...

polu kali , liti apli grafi....evge, synexise etsi, kane to kefi sou....kai 8a se diavazoume...........

ΠΑΝΟΣ said...

Καλησπέρα Τζου Τρου και καλωσήρθες.
Ευχαριστώ για τα σχόλιά σου, αν διαβάζεις θα το καταλάβω από τα σχόλιά σου, χεχε. ;)

mpoukatsas said...

Έστω και καθυστερημένα, σου αποδίδω τα εύσημα για ένα εξαιρετικό κείμενο πάνω σε μια μεγάλη ταινία. Και εγώ την θεωρώ μακράν την καλύτερη ταινία των Νταρντέν, ένα μοναδικό σασπένς της ψυχής όπου η κάμερα με ακρίβεια εντομολόγου αποτυπώνει κάθε έκφραση, κάθε μορφασμό του αδιόρατου, μα πανταχού παρόντος, κεντρικού ήρωα δημιουργώντας έτσι στιγμές ανεπανάλητης έντασης. Αριστούργημα.

ΠΑΝΟΣ said...

Καλημέρα Μπουκάτσας.
Ευχαριστώ πολύ φίλε μου, δεν θα μπορούσα να συμφωνώ παραπάνω. Το έργο είναι μια σπουδαία σινεματική εμπειρία σε όλα της.
Θέλω να ξαναγράψω το κειμενάκι, καθώς όλο και περισσότερα μου έρχονται στο μυαλό γι' αυτό (όπως αυτά τα λίγα που έκανα σχόλιο εδώ). Έχει πραγματάκια...

Τα λέμε.