Thursday, May 10, 2007

INLAND EMPIRE (2006), του David Lynch


Constructing and Deconstructing Cinema,

the Art of David Lynch


H θύμιση είναι βίωμα προσωπικό. Κανείς δεν μπορεί να έχει πλήρη εικόνα της θύμισής μου πάνω σε κάποιο γεγονός όπως κανείς δεν μπορεί να μου μεταφέρει μια διαφορετική. Η μνήμη όμως, πότε προϊόν του υποσυνείδητου και πότε πρώτη τη γραμμή στον εγκέφαλό μας, μπορεί να βιωθεί συλλογικά, χαράσσοντας κοινή γραμμή πλεύσης για το γεγονός και αδιαφορώντας για την περαιτέρω δομική διαδικασία που θα παράγει τη θύμιση.
Ο μοναδικός τρόπος να θυμίσεις σε κάποιον μια μνήμη που δεν έχει, να γίνει κοινωνός της δικής σου ανάμνησης, έγκειται στην διαδικασία της ύπνωσης και της υποβολής, μπλέκοντας μνήμη και αναμνήσεις και στοχεύοντας στο υποσυνείδητο ή, καλύτερα, στο όχι απολύτως ελεγχόμενο συνειδητό μέρος του μυαλού. Όνειρο και εφιάλτης είναι το ίδιο πράγμα εν γένει και ό,τι είναι όνειρο για κάποιον, κάλλιστα μπορεί να είναι ο απόλυτος εφιάλτης για κάποιον άλλο, καθώς τα σύνορα δεν προϋπάρχουν αλλά δημιουργούνται όταν διασταυρωθούν ψυχοσυνθετικές καταστάσεις με τις αναμνήσεις. Έτσι, η μνήμη επιδρά στην ψυχική μας κατάσταση και αντιστρόφως, πολλαπλασιάζει και ταυτόχρονα επηρεάζει τις επιλογές μας, αλλοιώνει τη διαύγεια και ευθύνεται σε μεγάλο ποσοστό για το συνολικό μας
state of mind.

Μπορεί όχι και τόσο συμβατικά, χωρίς γραμμική αφήγηση και χωρίς μοτίβα, πάντα όμως ο Ντέηβιντ Λιντς πετύχαινε την απόλυτη δόμηση. Η αλληλουχία των σκηνών του, μπορεί να μην ήταν η πλέον προβλέψιμη, ήταν όμως πάντα άριστα δομημένη. Η φωτογραφία του παρέμενε σεμιναριακή, υπήρχε σαφής σεναριακή αφορμή και κλιμακούμενη ένταση όσο βυθιζόσουν στα σκοτάδια των ταινιών του.
Tο σινεμά ανέκαθεν λειτουργούσε αναζητώντας την απόλυτη δόμηση. Ακόμα και φιλμ που επιχείρησαν να αποδομήσουν το σινεμά (στοχεύοντας συγκεκριμένα κινηματογραφικά είδη όμως), κατέληξαν να είναι απλά αντισυμβατικά είδωλά τους, ανήμπορα να αποδεσμευτούν από την φύση του, το κυρίως ρεύμα, την ελπίδα για ευρεία ανταπόκριση (αν εξαιρούσαμε κάποιον, σίγουρα θα ήταν ο Γκοντάρ).

Το
INLAND EMPIRE του Λιντς ξεκινά με μια γοητευτική πλην βρώμικη εικόνα λεπτομέρειας σε μια βελόνα που γρατζουνάει έναν δίσκο, από κάποιο πικάπ ή κάτι τέτοιο, εικόνα που βρίσκουμε ξανά. Παρακολουθώντας το φιλμ, ανά τακτά χρονικά διαστήματα δίνεται η αίσθηση ότι είναι κάτι σαν παράθεση ολοκληρωμένων κύκλων, αφού οι ιστορίες δείχνουν σχεδόν αυτοτελείς και αυθύπαρκτες και μάλιστα πλήρως ενορχηστρωμένες, με την σκηνή που κλείνει τον κύκλο να δένει πολύ όμορφα με το γεγονός ότι τον άνοιξε κιόλας. Με λίγη προσοχή όμως διακρίνουμε ότι ο Λιντς μας κινεί με χαρακτηριστική άνεση στο αυλακωτό του δίσκου του, σε ένα βαθυχάρακτο σπιράλ, έναν πολύ απλό στην όψη, αλλά πολύ μακρύ λαβύρινθο, στερούμενοι κάθε δυνατότητας και επιλογής να ξεστρατίσουμε. Θα πρέπει να το ακολουθήσουμε λοιπόν μέσα στο μυαλό του αν θέλουμε να βγούμε από αυτό, αφού κάθε προσπάθεια παρέκκλισης θα αποβεί άκαρπη, ακόμη κι αν είναι ακούσια και πιθανώς εξαναγκαστική (προσωπικά δεν μπόρεσα να ξαναμπώ στην ταινία κι ας την έβλεπα για δεύτερη φορά, μετά το διάλειμμα –η χειρότερη επιλογή, ακόμη και γι αυτή την τρίωρη ταινία- όσο κι αν έδειχνε να ήρθε την κατάλληλη στιγμή, όταν ο κόσμος είχε αρχίσει να εκφράζει έντονα την δυσαρέσκειά του, πράγμα που άργησε να συνεχιστεί μετά την επανέναρξη).

Ξεκινάμε λοιπόν από το κέντρο, με βίαιη βουτιά στην ιστορία μας, σχεδόν προσχηματική, αλλά με τρυκ που μας δίνουν το στίγμα του νέου (έστω και προσωρινού, κανείς δεν ξέρει) Λιντς: Πολανσκικοί ευρυγώνιοι (αν και προσωπικά το θρίλερ το συνέκρινα πιο επιτυχημένα με το
Seconds), διάλογοι με φαινομενική ακρίβεια και ψευδαίσθηση γραμμικής αφήγησης.

Η Νίκι (η τουλάχιστον υπέροχη Λώρα Ντερν), μια ηθοποιός μ
άλλον παραγκωνισμένη από την κινηματογραφική βιομηχανία, πληροφορείται ότι πήρε τον ρόλο που ίσως την επαναφέρει, για μια ταινία που αργότερα μαθαίνει ότι αποτελεί ριμέικ μιας παλιότερης πολωνικής της οποίας τα γυρίσματα διεκόπησαν όταν οι πρωταγωνιστές βρέθηκαν δολοφονημένοι. Καθώς η ιδέα ότι το πρότζεκτ κουβαλάει μια παλιά κατάρα και όσο οι ομοιότητες πληθαίνουν, το μυαλό της δημιουργεί τρομακτικά παιχνίδια, βασιζόμενα στο ένστικτο και βυθίζοντάς την σε έναν κόσμο όπου οι ταυτότητες χάνονται χωρίς επιστροφή.
Η Νίκι βλέπει τη ζωή της να μπλέκεται με τον ρόλο της, να αρθρώνει το σενάριό του χωρίς να ασχολείται με αυτό, τον χαρακτήρα της Σου να την καταπίνει ολοκληρωτικά με το πέρασμα του χρόνου και συγχέει την ζωή της με τα φαντάσματα του παρελθόντος αλλα και του παρόντος (ως οι στοιχειωμένοι και νεκροί χαρακτήρες που κουβαλάμε και υπερισχύουν ο ένας του άλλου). Όσο κινούμαστε πάνω στο σπιράλ του Λιντς, μαζί με την ηρωίδα, όσο απομακρυνόμαστε δηλαδή από το κέντρο-αφετηρία του, διαγράφουμε μεγαλύτερους κύκλους (που ποτέ δεν κλείνουν), χάνουμε κάθε στήριγμα, νιώθουμε αυτή την μετάλλαξη της προσωπικότητας, με τελευταία ελπίδα για σωτηρία την μνήμη, μοναδικό όρθιο οχυρό στον χώρο της μάχης που εκτυλίσσεται στο μυαλό της Νίκι. Οι χαρακτήρες επικαλύπτονται με μαθηματική ακρίβεια σε σχέση με τον χρόνο και τα όρια τους καθορίζονται απλώς και μόνο για να γίνει πιο ευδιάκριτο το πέρασμα σε κάποιον άλλο. Πόρνη ή σύζυγος, έκπτωτη σταρ του Χόλιγουντ ή
actual χαρακτήρας σε πολωνική ταινία, η Νίκι αδυνατεί να καθορίσει τα όρια των χαρακτήρων που περνούν από το μυαλό της και σβήνει ακούσια τους δεσμούς που τους συγκρατούν, ακριβώς όπως το πέρασμα του χρόνου σβήνει κάθε μας αβοήθητη θύμιση. Και ο μαέστρος Λιντς, τοποθετώντας μας από την αρχή σε αυτό το σύμπαν πολλαπλών χαρακτήρων, μας θολώνει κάθε στοιχείο, μας αφήνει να χαθούμε ολοκληρωτικά μαζί με τη Νίκι, στη ζωή της, στον ρόλο της και στη ζωή του ρόλου της. Στο ταξίδι μας περνάμε από τα ίδια, αλλά τόσο διαφορετικά μέρη, βλέπουμε τα ίδια, αλλά τόσο διαφορετικά πρόσωπα. Κάθε μας θύμιση έχει σβηστεί. Γνωρίζουμε την ύπαρξη της διεξόδου, αλλά πρέπει να αναζητήσουμε τρόπο για να την βρούμε. Την γνωρίζουμε όπως μας την δίνει ο Λιντς, μια βαθιά ανάσα στο “CUT” του σκηνοθέτη, μια γενναία χαλάρωση των δομών με απίστευτα τρυκ: Γέλιο-κονσέρβα στις πιο άσχετες στιγμές ενός διπλά «άσχετου» εμβόλιμου sitcom με κουνέλια που κινούνται στα δύο πόδια και δεν ζουν σε λαγούμια αλλά σε ωραιότατο σπίτι, στο οποίο σιδερώνουν, απαντούν σε τηλέφωνα, διαβάζουν εφημερίδα και περιφέρονται με κοστούμια και ρόμπες (Διαβάζω για γιγαντιαία κουνέλια, στο μέγεθος ανθρώπου. Προσωπικά τα είδα μεν δίποδα, αλλά μικροσκοπικά και το σπίτι τους μου θύμισε μινιατούρα που χρησιμοποιείται στις ταινίες, δεν θα μου έκανε καμία εντύπωση αν ένα ανθρώπινο χέρι ερχόταν από το πάνω μέρος την οθόνης -το ταβάνι του σπιτιού- και έβαζε στην χούφτα του ένα από αυτά ή το κινούσε κατά βούληση, σωστά; Αλλά δεν γίνεται ποτέ-πόσο μπορούμε να παρέμβουμε στα όνειρά μας;). Ο παραγωγός της ταινίας που στο πιο σοβαρό μέρος της συζήτησης με τους ηθοποιούς πετάει την αποφορτιστική ατάκα «μήπως έχεις είκοσι δολλάρια;». Οι πόρνες χορεύουν Sinner Μan με την πρώτη από αυτές να μιμείται πως τραγουδάει, σαν να θέλει να πιστέψουμε ότι το λέει αυτή. Και, φυσικά, ψηφιακή κάμερα του εμπορίου. Ναι, ο Λιντς κάνει το σινεμά της απόλυτης αποδόμησης.

Έτσι, το φιλμ του Λιντς, δεν είναι στοιχείο «αφηρημένης» τέχνης, με την έννοια ότι ο ζωγράφος δεν γνωρίζει τα συντεταγμενικά στοιχεία της πινελιάς του όπως ο Λιντς γνωρίζει την σκηνή του από την αρχή ως το τέλος, όσο κι αν αφήνει να τον παρασύρει. Από την άλλη είναι αφηρημένο, όπως αφηρημένο είναι και ένα όνειρο στο οποίο οι έννοιες του χώρου και του χρόνου δεν καθορίζονται ακριβώς και η προσωπικότητα είναι εύθραυστη.


"It's totally absurd for filmmakers not to be able to make films the way they want to make them. But in this business it's very common."


O Λιντς έχει πολλά να πει ακόμα.
Τι είναι αυτό που τρελαίνει και διχοτομεί την προσωπικότητα της Νίκι; Ίσως πρέπει να πάει κόντρα στο ένστικτό της για αυτή την παλιά κατάρα, να αγωνιστεί για την αυτονομία της, όπως αγωνίζεται ο καλλιτέχνης εν γένει, απέναντι στις πιέσεις της κινηματογραφικής βιομηχανίας, του εμπορίου και της κατά παραγγελία διάθεσης. Να φτύσει την βιομηχανία στα μούτρα, με το πιο βρώμικο σάλιο της (αυτό το ματωμένο που της άφησε στο στόμα η γερή γροθιά του Χόλιγουντ). Την ακούμε να λέει (χωρίς ίχνος μετάνοιας) “When the police came and they asked what happened, I told them "He's reaping what he's been sowing, that's what." They said "Fucker been sowing some pretty heavy shit."”. Και επίσης, “Some men change. Well, they don't change - they reveal. They reveal themselves over time, you know?”. Έχει επιτέλους χτυπήσει το τέρας. Και ο Λιντς αποδεσμεύεται από τους παραγωγούς που τον ταλαιπώρησαν στο παρελθόν (Dune), αισθάνεται πιο σίγουρος και πιο ελεύθερος από ποτέ. Μας δίνει το αριστούργημά του. “Look at me, and tell me if you've known me before”...



(Αξίζει να σημειώσω, νομίζω πως ακούσαμε το δεύτερο καλύτερο soundtrack της χρονιάς, με πολύ εύστοχη χρήση της μουσικής και του ήχου σε όλη την ταινία, σε σημεία να σηκώνεται η τρίχα μας με χαρακτηριστική ευκολία.)

22 comments:

Άκης Καπράνος said...

Φίλε Πάνο,
εξαιρετικό κείμενο. Συγχαρητήρια.
Ξεκίνα να γράφεις περισσότερο man. Θέλω να διαβάζω πιο συχνά κείμενα σου - αν είναι να γράφεις πάντα έτσι δηλαδή!

ΠΑΝΟΣ said...

Άκη, σ'ευχαριστώ πολύ.
Προσπαθώ να γράφω όσο μπορώ. :)
Thanks που διαβάζεις.

moonlight said...

ΛΟΙΠΟΝ ΘΑ ΣΟΥ ΚΑΝΩ ΚΡΙΤΙΚΗ ΣΤΗΝ ΚΡΙΤΙΚΗ!ΔΙΑΒΑΣΑ ΜΙΑ ΑΛΛΗ ΚΡΙΤΙΚΗ ΤΗΣ ΙΔΙΑΣ ΤΑΙΝΙΑΣ Η ΟΠΟΙΑ ΕΛΕΓΕ:ΤΟ ΟΝΕΙΡΙΚΟ Η'ΑΝ ΘΕΛΕΤΕ ΕΦΙΑΛΤΙΚΟ ΣΥΜΠΑΝ ΤΟΥ LINDS ΣΕ ΒΑΖΕΙ ΜΕΣΑ ΤΟΥ Η' ΣΕ ΑΦΗΝΕΙ ΠΑΓΕΡΑ ΑΔΙΑΦΟΡΑ ΑΔΙΑΦΟΡΟ Η'ΑΜΗΧΑΝΟ.Η ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΙΝΑΙ ΔΙΚΗ ΣΑΣ!ΕΣΥ ΔΕΝ ΤΟ ΚΑΝΕΙΣ ΑΥΤΟ ΚΑΘΟΛΟΥ.ΔΙΝΕΙΣ 1 ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ ΣΚΕΨΗΣ Κ Ο ΔΕΝ ΕΙΣΑΙ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΙΚΟΣ(ΣΕ ΔΗΜΟΣΙΟ ΧΩΡΟ ΒΑΖΕΙΣ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ).ΕΠΙΣΗΣ Ο ΠΛΕΟΝΑΣΜΟΣ ΚΑΠΟΙΩΝ ΛΕΞΕΩΝ ΚΟΥΡΑΖΕΙ ΑΡΚΕΤΑ.ΚΑΛΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ!!!

ΠΑΝΟΣ said...

Γεια σου!
Σαφώς και δεν μπορώ να είμαι αντικειμενικός και δεν είναι ο σκοπός μου. Γράφω ένα κείμενο για μια ταινία που μου άρεσε πολύ και το τελευταίο που με ενδιαφέρει είναι να καλύψω και την αντίθετη πλευρά. Αντιθέτως, προσπαθώ να δώσω καλύτερα την ταινία και σε όσους δεν άρεσε (παραδέχομαι ότι ίσως το κείμενο να απευθύνεται σε όσους την έχουν δει), ελπίζοντας σε μια δεύτερη ανάγνωση και -γιατί όχι- σε ένα δεύτερο viewing.
Θα ήθελα να μου επισημάνεις πού σε κούρασε το κείμενο, θα με βοηθούσε πολύ.
Περιμένω και ευχαριστώ.

kioy said...

Πολύ ψραίο το κείμενό σου Πάνο!
Για μένα η ταινία ήταν κυρίως πειραματισμοί του μεγάλου David με ένα νέο είδος σκηνοθεσίας απούτα επιτυχημένο!Εννοώ τον ευρυγώνιο φακό. Ωστόσο θεωρώ πως όλη η ταινία θα μπορούσε να είναι απλά ένα εργαλείο που θα σου γεμίσει μια τεράστιας ποιότητας σκηνή, και όχι ταινία αυτή καθε αυτή. Ενώ αν θες να το πάρεις σαν ταινία νομίζω πως είναι αρκετά εκτεταμένη για αυτό που θέλει να σου περάσει, τις ρωγμές του παράλογου μέσα από τα ένστικτα της θύμισης είτε αυτά βρίσκονται στο υποσεινήδειτο είτε στη μνήμη!
Ενώ θα συμφωνήσω με την φράση σου μας σηκώνεται η τρίχα εξαιρετικά εύκολα, γιατί πολύ απλά ο Lynch φτιάχνει εξαιρετική ατμόσφαιρα(ίσως η εξαιρετικότερη που έχω δει).

ΠΑΝΟΣ said...

Ευχαριστώ kioy, αλλά θα επιμένω πως είδαμε μεγάλο πράγμα, χεχε...
Δεν ξέρω, ίσως αν την έβλεπες ξανά; Εγώ αργότερα θα την δω για τρίτη φορά και νομίζω, θα είναι για καλό. ;)

kioy said...

De antilegw pws kinhmatografika-kallitexnika einai aristourghma, alla antilegw gia thn epanaliptikothta enos k mono pragmatos gia 180 lepta, asxetws an milame gia tromerh kainotomia-anakalupsh se fleva kinhmatografikou xrysou!

vandimir said...

Είναι πολύ ενδιαφέρον το κείμενό σου Πάνο. Ωστόσο όλη αυτή η ερεθιστική ανάλυση, δεν παύει να είναι μία υποκειμενική ανάγνωση, μία από τις πολλές δυνατές κατευθύνσεις (ή μη κατευθύνσεις) που μπορεί να πάρει το μυαλό του θεατή (εννοείται ότι καλά κάνει και είναι υποκειμενική. Γι΄αυτό γράφουμε άλλωστε, για να λέμε τι αρέσει ή δεν αρέσει σε μας).
Ωστόσο είμαι πολύ πιο κοντά στην άποψη του Kioy. Όπως έγραψα στο κείμενό μου, το πρόβλημά μου δεν είναι αν συμφωνώ με την ανάλυσή σου ή όχι, ούτε αν κατάλαβα τι θέλει να πει ο Λιντς. Το πρόβλημά μου είναι πολύ πιο απλό: Κουράστηκα αφάνταστα (πράγμα που δεν μου συνέβει στο Eraserhead ή τη Χαμένη Λεωφόρο ας πούμε). Αν λοιπόν συμβεί αυτό, φοβάμαι ότι η ταινία έχει χάσει το παιχνίδι, όσο μπροστά ή καλών προθέσεων και να είναι.
ΥΓ: Αφού βλέπεις και συ πολύ σινεμά, ευχαρίστως να συζητάμε (συμφωνώντας ή διασταυρώνοντας ξίφη) συχνότερα.

ΠΑΝΟΣ said...

Γειά σου vandimir και welcome.
Αρχίζοντας από το τέλος, θα χαρώ να μιλάμε συχνότερα για σινεμά, αλλά ποστάρω πολύ λίγο λόγω περιορισμένου χρόνου. Anyway.
Χαίρομαι που χαιρετίζεις την υποκειμενική γραφή, γιατί η παραπάνω παρατήρηση της Σημαδεμένης μου φάνηκε πολύ άστοχη.
Για το αν κουράστηκες, σόρι, δεν μπορώ να κάνω κάτι, χεχε.
Τα λέμε!

Anonymous said...

"Πάντα όμως ο Ντέηβιντ Λιντς πετύχαινε την απόλυτη δόμηση"
Ακόμα γελάω!

Σόρυ, απλά σκέφτομαι τη δικιά μου κριτική και λέω, ντάξει, πού τα βρήκες όλα αυτά τα νοήματα?
Για μένα τα κουνέλια είναι κουνέλια και αν κάποιος θέλει να πει κάτι μέσα από μια ταινία δε χρειάζεται να μας κουράσει με συμβολισμούς που μόνο αυτός και τα όνειρά του καταλαβαίνουν.

Γιατί μια ταινία δεν είναι προσωπική υπόθεση του σκηνοθέτη και δεν πρέπει να την κάνει όπως γουστάρει.
Η ταινία γίνεται για το κοινό. Αν έχει κάποια ιδέα, ας την περάσει στον κόσμο ξεκάθαρα και με σειρά.

Τι σειρά είναι αυτή?

Κουνέλια-Πολωνία-Γύρισμα-Κουνέλια-Γριές που παραληρούν-Πολωνία-Νίκι που π*&%ιέται-Κατσαβίδι-Κουνέλια-Δίσκος-Γύρισμα-Κουνέλια.

Εγώ δεν είδα καμία "σκηνή που κλείνει τον κύκλο, να δένει πολύ όμορφα με το γεγονός ότι τον άνοιξε κιόλας". Λυπάμαι.

Α, και τα κουνέλια φάνηκε ότι ήταν σε μέγεθος ανθρώπου όταν μπήκε αυτή η Νίκι μέσα στο δωμάτιό τους και χώραγε μια χαρά.

Χα! Κάτι κατάλαβα!

Πάντως, όσο υπέροχη σκέψη και να έχει ο σκηνοθέτης, πρέπει όπως και να το κάνουμε να κάνει ελκυστική την ταινία του με μία τουλάχιστον σαφώς δομημένη πλοκή ώστε να έχει ενδιαφέρον.

Αυτό ήταν σαν να είχα μπει στο ασυνείδητο του άλλου κι έβλεπα τις σκέψεις του ενώ κοιμόταν.
Κι εσύ άμα μπεις στο δικό μου ασυνείδητο θα χαθείς, γιατί δεν είσαι εγώ. Πού να ξέρεις γιατί σκεφτομαι ότι σκέφτομαι, τι εμπειρίες έχω, τι ερεθίσματα?

Γι'αυτό και όταν θέλω να βγάλω προς τα εξω κάτι που σκέφτομαι, το κάνω με φιλικό τρόπο προς αυτόν που διαβάζει ή παρακολουθεί γιατί ξέρω ότι δεν είναι μες στο μυαλό μου. Πρώτα τον ξεναγώ στις σκέψεις μου και μετά αφηγούμαι.

Μην το πάρεις προσωπικά. Δεν θέλω να πω ότι δεν ξέρεις τι λες, λογικά έχεις δει κι άλλες ταινίες του ίδιου και έχεις συνηθίσει το στυλ του. Εγώ πήγα έτσι, χωρίς καμία προειδοποίηση και απογοητεύτηκα.
Δατς ολ.

theachilles said...

Αγαπητή mathilde,
αν και δε συμφωνώ με την άποψη του Πάνου περί αριστουργήματος για το INLAND EMPIRE, διαφωνώ καθέτως, οριζοντίως και διαγωνίως με το σχόλιό σου.

"Η ταινία δεν είναι μια προσωπική υπόθεση για τον σκηνοθέτη, η ταινία γίνεται για το κοινό".
Παρακαλώ;;;
Ο σκηνοθέτης, όπως και κάθε καλλιτέχνης άλλωστε, δεν κάνει ταινίες για να αρέσουν στους άλλους, δεν κάνει ταινίες μετά από παραγγελία, δεν κάνει ταινίες προκειμένου ο ίδιος να αλλάξει και να προσαρμοστεί στις απαιτήσεις του οποιουδήποτε κοινού (άλλωστε αυτό είναι στην πραγματικότητα αδύνατο - ποιος αποφασίζει τι θέλει το κοινό;). Ή τουλάχιστον δεν πρέπει. Και όταν γίνεται κάτι τέτοιο, το αποτέλεσμα στην καλύτερη περίπτωση είναι απλά καλό (αν ο σκηνοθέτης είναι ικανότατος) και στη χειρότερη...άστο καλύτερα.
Ο πραγματικός δημιουργός κάνει μία ταινία απλά και μόνο επειδή δεν μπορεί να κάνει αλλιώς. Επειδή έχει την ανάγκη να εκφραστεί, να εξωτερικεύσει τον δικό του κόσμο σε μια προσπάθεια να τον εξερευνήσει και - στην καλύτερη - να τον μάθει.
Και φυσικά δεν έχει καμία, μα καμία υποχρέωση να παρουσιάσει το έργο με οποιοδήποτε τρόπο, διαφορετικό από εκείνον που ο ίδιος επιθυμεί. Εμείς, το κοινό, έχουμε την ελευθερία να αποφασίσουμε αν μας αρέσει ή όχι. Ούτε κι εμείς είμαστε υποχρεωμένοι να μας αρέσει ό,τι βλέπουμε.
Πρόσφατα η τηλεόραση είχε το NEW YORK STORIES. Στο κομμάτι του Σκορσέζε, η μαθητευόμενη ζωγράφος Ροζάννα Αρκέτ ζητάει από τον φτασμένο καλλιτέχνη Νικ Νόλτε τη γνώμη του για τα έργα της. Η απάντησή του δεν εκφράζει μόνο τον Σκορσέζε, αλλά κάθε μεγάλο καλλιτέχνη.

"Πάντως, όσο υπέροχη σκέψη και να έχει ο σκηνοθέτης, πρέπει όπως και να το κάνουμε να κάνει ελκυστική την ταινία του με μία τουλάχιστον σαφώς δομημένη πλοκή ώστε να έχει ενδιαφέρον." Βλέπε παραπάνω.

"Αυτό ήταν σαν να είχα μπει στο ασυνείδητο του άλλου κι έβλεπα τις σκέψεις του ενώ κοιμόταν.
Κι εσύ άμα μπεις στο δικό μου ασυνείδητο θα χαθείς, γιατί δεν είσαι εγώ. Πού να ξέρεις γιατί σκεφτομαι ότι σκέφτομαι, τι εμπειρίες έχω, τι ερεθίσματα?"
Μάλλον άθελά σου, έκανες το μεγαλύτερο εγκώμιο που ο ίδιος ο Λιντς θα ήθελε ν'ακούσει για την ταινία του. Όνειρα και μνήμες λειτουργούν με εικόνες, όχι με λέξεις. Και το σινεμά είναι η κατεξοχήν τέχνη της εικόνας. Όχι μόνο λοιπόν δικαιούται, αλλά οφείλει να εξερευνά αυτά τα πεδία. Η δική μου ένσταση για το τελευταίο έργο του Λιντς έχει να κάνει με την αμφιβολία μου σε κάποιες στιγμές για το καταπόσο η αφήγησή του είναι μια ειλικρινής κατάδυση στο υποσυνείδητό του ή μια ευκολία (βλ. μανιέρα) προκειμένου ακριβώς να κάνει αυτό που λες - να γίνει αρεστός στο κοινό του.
Πάντως δικαιολογείσαι από το γεγονός ότι ήταν η πρώτη σου ενασχόληση με το Λιντσεϊκό σινεμά. Το INLAND EMPIRE έχει ως βασικό στόχο την αποδόμηση του κινηματογράφου όπως τον είχε παρουσιάσει σε όλες τις προηγούμενες ταινίες του. Εκεί ακριβώς βρίσκεται και η αναμφισβήτητη γοητεία της ταινίας. Στο παιχνίδι που κάνει με τους φανατικούς οπαδούς του, αλλά και με τον ίδιο του τον εαυτό. Και το οποίο γίνεται ξεκάθαρο στους τίτλους τέλους.
Πάντως όχι μόνο μην τα πάρεις προσωπικά και συ, αλλά θα σε προέτρεπα να δεις κι άλλες ταινίες του και να συνεχίσεις να γράφεις τα σχόλιά σου!!

ΠΑΝΟΣ said...

Γεια σου mathilde και καλώς ήρθες. Πάμε να δούμε τα σχόλιά σου. Συμφωνώ εν γένει με αυτά του theachilles και προσθέτω:

""Πάντα όμως ο Ντέηβιντ Λιντς πετύχαινε την απόλυτη δόμηση"
Ακόμα γελάω!"


Δεν το καταλαβαίνω. Πώς το κρίνεις αυτό εφόσον αναφέρεται σε προηγούμενες ταινίες του Λιντς, τις οποίες δεν έχεις δει όπως άφησες να εννοηθεί.

Σχετικά με το ότι η ταινία πρέπει να απευθύνεται σε ένα κοινό, οκ, πολύ άστοχο, με κάλυψε ο theachilles, αν και θα τα έγραφα πολύ διαφορετικά, δεν θα το κάνω τώρα (με καθόλου αφοριστική διάθεση, απλώς λόγω χρόνου).

"Α, και τα κουνέλια φάνηκε ότι ήταν σε μέγεθος ανθρώπου όταν μπήκε αυτή η Νίκι μέσα στο δωμάτιό τους και χώραγε μια χαρά."

Και γιατί αυτό να αποκλείει το ενδεχόμενο η Νίκι να είναι μικρή; Νομίζω εξήγησα την άποψή μου για τη σκηνή - πόσο μπορούμε να παρέμβουμε στα όνειρά μας;

Για την διάθεση του Λιντς, δεν καταλαβαίνω αυτό τον φιλικό τρόπο που λες. Δεν βρίσκω την ταινία ούτε επιθετική, ούτε αποστασιοποιημένη, ούτε εκβιαστική.

"
Αυτό ήταν σαν να είχα μπει στο ασυνείδητο του άλλου κι έβλεπα τις σκέψεις του ενώ κοιμόταν.
Κι εσύ άμα μπεις στο δικό μου ασυνείδητο θα χαθείς, γιατί δεν είσαι εγώ. Πού να ξέρεις γιατί σκεφτομαι ότι σκέφτομαι, τι εμπειρίες έχω, τι ερεθίσματα?"


Μα τί πιο ενδιαφέρον από αυτό το παιχνίδι; Αφού παίρνεις αυτό ως δεδομένο, είναι λογικό να το χάνεις στην πορεία.

Περιμένω τις απαντήσεις σου και thanks για το σχόλιο και το link στο blog σου.

Anonymous said...

Βασικά, αυτό που με ενόχλησε πιο πολύ και το έμαθα καμια-δυο μέρες αφού είδα την ταινία, ήταν ότι η όλη ιστορία στηριζόταν σε προηγούμενες ταινίες του ίδιου σκηνοθέτη.
Αν το ήξερα, δεν θα πήγαινα.

Και θεωρώ λάθος κάποιος να κάνει ταινίες μόνο για το φανατικό κοινό του. Υπάρχουν και άσχετοι (καλή ώρα). Αυτοί δεν έχουν ψυχή?

"Μα τί πιο ενδιαφέρον από αυτό το παιχνίδι";

Δεν το βρίσκω πολύ ενδιαφέρον αυτό το παιχνίδι. (Να προσπαθείς να μαντέψεις τι θέλει να πει κάποιος με 3 κουνέλια και 5 πόρνες που χορεύουν)
Κουραστικό το βρίσκω.

Γενικά, έχω μια άποψη ότι η Τέχνη πρέπει να αντιπροσωπεύει το Ωραίο και μόνο.
Και επίσης ένας καλλιτέχνης πρέπει να σέβεται το κοινό του (όχι τους φαν του) και να μην τους βγάζει την πίστη για να τους πει "η κοινωνία περναει κρίση".

Το άλλο που λες "να θυμίσεις σε κάποιον μια μνήμη που δεν έχει" μου φαίνεται ανώφελο.
1)Πώς γίνεται κάποιος να δει τις αναμνήσεις κάποιου άλλου και να ξυπνήσει μέσα του κάτι που δεν έχει ζήσει?
2)Τι άνθρωπος μπορεί να έχει τέτοιες αναμνήσεις? (lol)Πλάκα πλάκα

Προσωπικά, δεν θα έφτιαχνα ποτέ μία ταινία χωρίς νόημα και πλοκή μόνο και μόνο για να προβάλλω δικές μου αναμνήσεις. Τι τους νοιάζει τους άλλους τι βλέπω εγώ στον ύπνο μου?
Γι'αυτό το σκοπό υπάρχουν οι ψυχολόγοι, όχι οι κάμερες.

Γενικά, θεωρούμαι πολύ οπισθοδρομική στο θέμα Τέχνη. Δεν υπάρχει το κίνημα "Η Τέχνη για την Τέχνη". Είναι εγωιστικό.

Για μένα ο σουρεαλισμός δεν χρειάζεται να υπάρχει για το κοινό. Δεν του προσφέρει κάτι. Ο σουρεαλισμός προσφέρει μόνο ανακούφιση και αίσθηση εξομολόγησης στον καλλιτέχνη.
Η Τέχνη υπάρχει για τον άνθρωπο. Για να προσφέρει μηνυματα και, τέλος, κάθαρση. (Ποοολύ οπισθοδρομική όπως είπα.)

"Η απάντησή του δεν εκφράζει μόνο τον Σκορσέζε, αλλά κάθε μεγάλο καλλιτέχνη."

Θα μου πεις την απάντησή του γιατί θα με φάει η περιέργεια?
(άσχετο)

Και όσον αφορα την "κριτική" μου δεν ήθελα να κρίνω το έργο αυτό καθεαυτό (είμαι η τελευταια που θα μπορούσε να το κάνει) απλά κατέθεσα μία εμπειρία μου όπως την είδα εγώ (από την πλευρά του μη-σινεφίλ)

"Πάντα όμως ο Ντέηβιντ Λιντς πετύχαινε την απόλυτη δόμηση"
Ακόμα γελάω!

Ναι, οκ, σόρυ, νόμιζα ότι μίλαγες για το Ίνλαντ. Γιατί εκεί απόλυτη δόμηση δεν υπάρχει λέμε!

vandimir said...

theachilles

vandimir said...

Φυσικά και διαφωνώ ριζικά μαζί σου, mathilde, κι ας μη μου άρεσε η ταινία του Λιντς, όπως βλέπεις από το σχόλιό μου. Η άποψη του theachilles με κάλυψε και μένα.
Φοβάμαι ότι οι απ'οψεις σου για την τέχνη δεν είναι μόνο οπισθοδρομικές, αλλά και επικίνδυνες (αν και πιστεύω ότι απλώς δεν το έχεις σκεφτεί αυτό). Μα αν ο καλλιτλεχνη κάνει ό,τι κάνει μόνο για να αρέσει στο κοινό, τότε οι απόλυτοι καλλιτέχνες είναι οι σκηνοθέτες των χολυγουντιανών μπλογκμπάστερ, εφόσον αυτά κόβουν εκατομμύρια εισητήρια, άρα αρέουν στο κοινό. Επίσης οι μεγαλύτεροι έλληνες μουσικοί σήμερα είναι ο Ρουβάς και η Βανδή και τα τραγούδια της Πάνια(μια ματιά στις πωλήσεις, άρα και στο πόσο αρέσουν στο κοινό, θα σε πείσει γι' αυτό). Και πάει λέγοντας...
Όσο για το σουρεαλισμό, υπάρχει πολύς κόσμος εκεί έξω που τον λατρεύει (κι εγώ ένας απ' αυτούς), άρα ακόμα κι αυτοί οι σουρεαλιστές έχουν το κοινό τους, για να ακολουθήσω τα δικά σου κριτήρια (γι΄αυτό άλλωστε και ο Νταλί πέθανε εκατομμυριούχος).

Anonymous said...

Δεν είπα ότι ο καλλιτέχνης πρέπει να κάνει μόνο ότι αρέσει στο κοινό γιατί πολλές φορές το κοινό δεν ξέρει τι του γίνεται. (Καλή ώρα στην Ελλάδα με την Πάνια)

Είπα ότι για να καταφέρει να περάσει αυτό που θέλει ο σκηνοθέτης πρέπει να το κάνει με ένα τουλάχιστον σαφή τρόπο προς το κοινό, γιατί απευθύνεται σε ανθρωπους έξω από το δικό του κόσμο, όχι στον εαυτό του.

Στο κάτω κάτω, ξέρω ότι η ταινία που είδα μπορεί να ήταν αριστούργημα, ότι μπορεί να είχε κάποια υπέροχα νοήματα, ότι μπορεί ο Λυντς να είναι τρομερός σκηνοθέτης(αυτά τα ήξερα πριν τη δω γιατί είχα διαβάσει κριτικές και πήγα με την καλύτερη των διαθέσεων) αλλά το γεγονός ότι δε με άφησε να καταλάβω τίποτα και εκεί που άρχιζε ένας συλλογισμός και μία πλοκή, κοβόταν απότομα και εμφανίζονταν τα κουνέλια, δε μπορεί να μου προκαλέσει το θαυμασμό, ακόμα κι αν του αξίζει για την ιδέα του. Απλά.

Και μη μου πείτε τώρα ότι θα καταλαβαίνατε πολλά πράγματα αν αυτή ήταν η πρώτη σας ταινία του Λυντς.
Δε γίνεται αυτό. Αν υπήρχε έστω και ένα σαφές στοιχείο στην όλη ιστορία θα το θυμόμουνα.
Άρα, κάτι πάει στραβά.

Anonymous said...

Α, και για το σουρεαλισμό, αυτό είναι άλλο θέμα.
Περι ορέξεως!

vandimir said...

Δεκτή η διόρθωση, μάλλον παρανόησα, αλλά εξακολουθώ να μη συμφωνώ. Ο καλλιτέχνης κάνει ό,τι θέλει κι αν το κοινό καταλάβει, με γεια του με χαρά του. Είναι τότε ένας καλός και πετυχημένος καλλιτέχνης. Αν πάλι δεν καταλάβει, τότε πάλι με γεια του με χαρά του, απλά είναι ένας ερμητικός καλλιτέχνης και καταδικάζεται σε σχετική αφάνεια και δια βίου φτώχεια αν επιχειρήσει να ζήσει από την τέχνη του και μόνο.
Αλλά, πέραν αυτού, ξέχνα την ταινία του Λιντς. Αυτή ήταν απλά η αφορμή. Εγώ τουλάχιστον σχολιάζω τις απόψεις σου για την τέχνη, όχι τις απόψεις σου για το Inland Empire.

Anonymous said...

Α, τότε πάει αλλιώς το θέμα.
Οι απόψεις που έθεσα εδώ είναι με αφορμή την συγκεκριμένη ταινία και τις αδυναμίες που βρήκα.

Αν μιλάμε γενικά για την Τέχνη τότε ναι, ο καθένας μπορεί να κάνει ό,τι θέλει και σ' όποιον αρέσει.

Αλλά για να αναγνωριστεί το έργο του, πρέπει να απευθύνεται στον κάθε άνθρωπο που μπορεί να το δεί, ανεξαρτήτου ηλικίας, φύλου, παιδείας, κουλτούρας και γούστου.

(Αυτό ήταν σαν να φτιάχτηκε για λίγους και εκλεκτούς.)

Η Τέχνη για μένα πρέπει να είναι καθολική.
Τέχνη είναι σίγουρα ας πούμε η μουσική του Σοπέν.
Όποιος κι αν την ακούσει, κι ένα μωρό και ένας μεταλάς και ένας αγράμματος, δε θα κλείσουν τα αυτιά τους.
Μπορεί να μην γουστάρουν όπως ένας "κλασσικός" αλλά θα τους αρέσει σίγουρα σαν άκουσμα.

Αυτό είναι Τέχνη.

Όταν καταλήγουμε να ψαχνόμαστε και να ζοριζόμαστε να καταλάβουμε τι έγινε και να κουραζόμαστε και να μετανιωνουμε τα λεφτά που δώσαμε, αυτό είναι αμφιλεγόμενη Τέχνη.

theachilles said...

mathilde,
καταρχήν επειδή στο χρωστάω: "Τι σημασία έχει ποια είναι η άποψή μου για τα έργα σου; Ζωγραφίζεις όχι για τους άλλους, αλλά επειδή έχεις ανάγκη να εκφραστείς, επειδή δεν μπορείς να κάνεις αλλιώς. It's art. You give it up, you were never an artist in the first place." ...περίπου.

Το πρόβλημά σου είναι ότι επικεντρώνεσαι μόνο στο πρώτο επίπεδο της αφήγησης σε μία ταινία. Συνήθως όμως, όσο πιο βαθιά ψάχνεις, τόσο πιο πλούσιο το υπόστρωμα σε ιδέες. Αν στο INLAND EMPIRE επικεντρωθείς στο πρώτο επίπεδο της πλοκής, έχεις πέσει θύμα της "παγίδας" του Λιντς.

Όσο για τις απόψεις σου πέρι τέχνης, το μόνο που έχω να πω είναι ότι δεν πρέπει να είσαι απόλυτη, ούτε αφοριστική. "Δεν υπάρχει τέχνη για την τέχνη". Δηλαδή δεν υπάρχει Ταραντίνο, Ντε Πάλμα, Χίτσκοκ, θα πέσει φωτιά να μας κάψει.
"Η Τέχνη για μένα πρέπει να είναι καθολική.
Τέχνη είναι σίγουρα ας πούμε η μουσική του Σοπέν.
Όποιος κι αν την ακούσει, κι ένα μωρό και ένας μεταλάς και ένας αγράμματος, δε θα κλείσουν τα αυτιά τους.
Μπορεί να μην γουστάρουν όπως ένας "κλασσικός" αλλά θα τους αρέσει σίγουρα σαν άκουσμα."

Βάλε σε ένα δωμάτιο εκατό ανθρώπους. Βάλε μία ταινία του Γκοντάρ. Οι δέκα θα γουστάρουν, οι είκοσι θα το βρουν ενδιαφέρον και οι υπόλοιποι θα αποχωρήσουν. Συμπέρασμα: ο Γκοντάρ δεν είναι Τέχνη;... Τώρα θα καούμε σίγουρα!

Θερμεσιλαος said...

Ρε πάνο, δεν μας τα είχες πει αυτά…
Είναι, μακράν η καλύτερη ανάλυση του έργου, που έχω διαβάσει. Και με ψυχολογικό/φιλοσοφικό υπόβαθρο. ΕΥΓΕ!!!
Έχω δει το έργο σε ιδιωτική προβολή σε ντιβιντι και εμένα μου άρεσε. Ο σχολιασμός σου είναι αντικειμενικός, χωρίς εξάρσεις, χωρίς μπαρούφες, χωρίς τσιτάτα άλλων, διασήμων, με δυό λόγια είναι ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΗ!
Μόλις συνέλθω, θα διαβάσω και τα άλλα στο μπλογκ σου. Πάντως, συνέχισε να γράφεις και ανάρτησε το φιλμάκι σου, έστω και στο γιουτιουμπ.
Με ειλικρινή αισθήματα φιλίας,
Θ.

ΠΑΝΟΣ said...

Σ' ευχαριστώ πολύ θερμεσίλαε.
Αγάπησα την ταινία πολύ, όπως ίσως φάνηκε, χεχε.
Προσπαθώ να γράφω συχνότερα, αλλά χωρίς επιτυχία, λόγω χρόνου...