Λατρεύω όταν οι ταινίες ισορροπούν τόσο σταθερά ανάμεσα στα θέματά τους, όπως κάνει το Oldboy. Με το ένα πόδι στο γνήσιο μελόδραμα και με το άλλο σε μια ακραία, αλλά όχι παλπ, βία, το φιλμ του Παρκ σηκώνει στις πλάτες του ταυτόχρονα και μία δεκαετία κινηματογράφου, καθώς προσωπικά την κατατάσσω στις καλύτερες ταινίες της περιόδου. Και για τον ίδιο είναι ένα στοίχημα με εις βάρος του πιθανότητες, που κερδίζει με το παραπάνω, διαλύοντας κάθε αμφιβολία, δίνοντάς μας αυτό το στιβαρό μοντέρνο νουάρ, με την κλιμάκωση και την κορύφωση αρχαιοελληνικής τραγωδίας. Πόσο δύσκολα μπορείς να συγκρατήσεις ένα χειμαρρώδες σενάριο εκδίκησης και την οργή που έχεις χτίσει εσωτερικά του χαρακτήρα σου; Ενός χαρακτήρα που βρίσκεται ξαφνικά φυλακισμένος σε ένα δωμάτιο με ένα κρεβάτι και μία τηλεόραση(!), μια «όμορφη» φυλακή, αδυνατώντας να κατανοήσει τί είναι αυτό που τον οδήγησε εκεί. Να τρώει το γεύμα που του περνάνε από το κάτω μέρος της απροσπέλαστης πόρτας που σφραγίζει την φυλακή του – και ποιός του το δίνει; Ίσως αυτός που του καθαρίζει το δωμάτιο όταν αυτό γεμίζει με εκείνο το παράξενο αέριο και πέφτει αναίσθητος. Και που όταν ξυπνήσει θα είναι πάλι περιποιημένο κι αυτός με ένα νέο κούρεμα, ξυρισμένος και καθαρός. Αλλά θα παραμένει φυλακισμένος.
Ο Ο-Ντε-Σου μετά από 15 χρόνια προσπάθειας όμως, αποδρά μόνος του με τα ερωτήματά του αναπάντητα: Ποιός τον φυλάκισε; Γιατί; Κι ό,τι κι αν ήταν αυτό που έκανε, άξιζε 15 χρόνια; Έχει μόλις λίγες μέρες για να βρει τις απαντήσεις, να ζήσει ή να δράσει, όπως δεν έκανε τόσο καιρό.
Ο Παρκ είναι μεγάλος σκηνοθέτης και τα βγάζει πέρα. Ο ήρωάς του ζει τα τελευταία 15 χρόνια γνωρίζοντας τον κόσμο από την τηλεόραση. Ζωή γι’ αυτόν σημαίνει μιλένιουμ στο κέντρο της Σεούλ, γκολ για την κορεατική ομάδα ποδοσφαίρου, εκλογή του νέου Προέδρου, ένα γυναικείο χορευτικό σόου που του λυγίζει την αξιοπρέπεια. Ζωντανός γι’ αυτόν είναι αυτή η μικρογραφία που κινείται στις 20 ίντσες που τον συντροφεύουν. Γι’ αυτό μια από τις πρώτες σκηνές του Ο-Ντε-Σου στον έξω κόσμο, όπου πρώτο του μέλημα είναι να χωθεί βίαια στο πρώτο εστιατόριο και να παραγγείλει «κάτι ζωντανό», αποκτά τέτοια δύναμη. Δεν θέλει να ικανοποιήσει την βιοποριστική ανάγκη του για τροφή, αλλά να καταβροχθίσει την ίδια τη ζωή, αυτή που στερήθηκε 15 χρόνια και που τώρα θα μπουκωθεί, προσπαθώντας να τα βάλει με τον χρόνο- τι ειρωνεία!
Τα όπλα του Παρκ είναι φανερά. Το αιχμηρό του χιούμορ που διαλύει ολοκληρωτικά κάθε διάθεση φορτωμένου δράματος, το σοβαρό του σεναρίου του που δεν αφήνει περιθώρια στον χαβαλέ της ακραίας βίας του και το γεγονός ότι ο ο ίδιος τολμά. Να εκθέσει πέραν των ορίων τον ήρωά του με αυτή την αριστοτεχνική κλιμάκωση της κατάστασής του, να ισορροπεί στις επιλογές του να συνεχίσει να ζει ή να ακολουθήσει την λογική του εμμονή κι αδυναμία να αναζητήσει τις απαντήσεις, να βυθιστεί στο παιχνίδι που του έστησαν, να σκεφτεί και να αναλύσει την παραμικρή κίνηση της ζωής του, ρισκάροντας, μεταξύ άλλων, την ψυχική του υγεία. Και τέλος η ατομική του βόμβα, ο σαρωτικός Min-sik Choi, μια ερμηνεία εξωπραγματική, ένας ποταμός έκφρασης συναισθημάτων, πονάει, υποφέρει, γελάει ειρωνικά κι εμείς τον ακολουθούμε - ακουσίως. Μας τραβάει. Μας σέρνει.
Όσο ο Ο-Ντε-Σου (κι εμείς μαζί του) ταιριάζει όλο και περισσότερα κομμάτια σε αυτό το εφιαλτικό παζλ τόσο οι απαντήσεις γίνονται πιο τρομακτικές, καθώς το ΠΟΙΟΣ απαντάται γρήγορα και ευτελίζεται αλλά το ΓΙΑΤΙ παραμένει. Και γίνεται πιο αρρωστημένο, ένα πρωτοφανές σοκ που ο Παρκ έχει χτίσει τόσο πειστικά με την αφήγησή του, που σκάει στα μούτρα και του πιο υποψιασμένου θεατή με το ωστικό κύμα που προκαλεί.
Το φιλμ είναι τόσο κουλ στυλιζαρισμένο, με σκηνές που καρφώνονται στο νου του θεατή και με ένα υπέροχο σάουντρακ βαλς ανακατεμάτων, αποτέλεσμα μοναδικό. Η σκηνή με το τρίλεπτο μονοπλάνο όπου ο Ο-Ντε-Σου συνθλίβει, κινηματογραφική αδεία, μια ολόκληρη συμμορία σε έναν στενό διάδρομο, με ένα μαχαίρι μονίμως καρφωμένο στην πλάτη του είναι η χαρακτηριστικότερη, αλλά όχι η μοναδική σκηνή ανθολογίας , ένας ακόμη άσσος από το μανίκι του Παρκ. Το Oldboy παραμένει μια retinal ηδονή, αλλά ο δημιουργός του δίνει στο φαινομενικά τετριμμένο θέμα της εκδίκησης μια σεμιναριακή προσέγγιση άνευ προηγουμένου. Και κάθε φορά που θα βλέπουμε το Oldboy, θα γυρίζουμε με απορία το κεφάλι: Πώς διάολο έχασε τον Χρυσό Φοίνικα από το ανεκδιήγητο Φαρενάιτ 9/11 ;;;
12 comments:
Πολύ καλό κείμενο για μια πολύ καλή ταινία. Δεν μοιραζόμαστε τον ίδιο ενθουσιασμό αλλά πρέπει να παραδεχτώ ότι της άξιζε ο Φοίνικας, στην χειρότερη όμως "διαγωνιστικά" των Καννών.
Ίσως δεν ήταν και η καλύτερη χρονιά, ναι, αλλά αυτή η ταινία-δυναμίτης θα αποτελούσε απειλή ακόμη και σε μια πολύ δυνατότερη, στα διαγωνιστικά. Τώρα, για το Φάρεναϊτ... τι να πω;
Καλώς σε βρήκα. Εντυπωσιάστηκα με το κείμενο. Γράφω μια εργασία για το Oldboy και αυτήν την περίοδο είμαι εντελώς χαμένη σε αυτό.
Λατρεμένη ταινία, με την πρώτη μπήκε στην καρδιά μου!
Γεια σου, καλώς σε βρήκαμε κι εδώ. Έξοχο το κειμενάκι στο blog σου, αργότερα θα διαβάσω κι άλλα.
Όντως λατρεμένη ταινία. Αυτό που με προβληματίζει όμως, είναι το πόσα πράγματα έχεις να γράψεις για το φιλμ. Εγώ έγραψα αυτό το κείμενο κατά παραγγελία και ομολογώ δεν το έγραψα και τόσο εύκολα, όχι από άποψη χρόνου. Σαφώς μπορείς να επεκταθείς σε κάποια πραγματάκια, αλλά δεν το έκανα, δεν ήμουν και τόσο σίγουρος.
Καλή τύχη στην εργασία σου, θα χαρώ να συζητήσουμε επιμέρους που θα σε προβληματίσουν.
Πάνο μου, στα γρήγορα γιατί φεύγω για πανεπιστήμιο.
Εχω επιλεξει να αναλυσω το θέμα της εκδίκησης όπως προβαλλεται σε αυτην την ταινια σε αντιπαραβολή με άλλη μια.
Υπαρχουν παρα πολλα, τοσα που εχω κρατησει 100 σελιδες σημειωσεις και δεν μπορω να ξεκινησω να γραφω την εργασια.
Την ταινια την επελεξα γιατι ειναι λατρεμενη (το ξανάπαμε,ε;).
Οσο για προβληματα... Χιχι, πολλα και δύσκολα να τα ξεπεράσω αλλά ελπίζω ότι είναι θέμα περαιτέρω ψαξίματος.
Αν είναι θα σου πω! Ευχαριστώ πολύ!
Ωραίο κείμενο. Όσο και αν λατρεύω το Oldboy όμως, μια χαρά του κάθησε το μεγάλο βραβείο. Άλλο που ο Ταραντίνο έπαθε στιγμιαία εγκεφαλική κρίση και ανακοίνωσε για Χρύσό Φοίνικα το Φάρεναϊτ αντί για το 2046... Και ο Παρκ θα συμφωνούσε.
Γεια. Ίσως του κάθησε καλά το μεγάλο βραβείο, αλλά εμένα εξακολουθεί να μου κάθεται στο στομάχι το Φαρενάιτ.
Κάτσε να γελάσουμε τώρα, όπως γελάνε (βρίζοντας) και όλοι μου οι φίλοι.
Το Old Boy όχι απλά δεν μου αρέσει, αλλά δεν μπορώ και να σου πω και γιατί, αφού και τις δύο φορές που επεχείρησα να το δω, βαρέθηκα τη ζωή μου. Την πρώτη κοιμήθηκα (αρειμανίως μπορώ να πω), την δεύτερη σήκωσα τα χέρια ψηλά και την επέστρεψα με μεγάλη ταχύτητα και καθόλου ελαφρά πηδηματάκια.
Υ.Γ. Α! Και το Φαρενάϊτ μου ψιλοάρεσε...
Ηλία, επειδή σε συμπαθώ, για το Oldboy, το μόνο που μπορώ να κάνω είναι να σου συστήσω έναν καλό γιατρό. :Ρ
Για το Φάρεναϊτ, παρομοίως, μου ψιλοάρεσε στην αρχή όταν την είδα, αλλά όσο περνάει ο καιρός καταλαβαινω τι σκατό είναι. Εξυπνακίστικο, αρκετά ανήθικο (όσο κι αν πολεμά τερατώδη ανηθικότητα Αμερικανού προέδρου, ο σκοπός δεν αγίαζει τα μέσα εν προκειμένω), οκ, χάλι.
Ξέρω ξέρω...τον Δρα Πρετόριους από τον Frankenstein.
Βρωμιάρη...
Ορίστε τι γράφει ο Αμερικάνος Ηλίας Δημόπουλος:
"This movie is so bad I punched my wife in the mouth for suggesting it. The movie is nothing but amateur violence, childish shock value, incest, animal cruelty, and a stupid musical score. Normally I'm not a violent person, but I really had to haul up and whack my wife hard. Now she's got a real shiner, and I feel bad. But that's the kind of effect this movie has. I'm dead serious, if you have an ounce of brains, you'll hate this movie too. Just read all of the negative reviews; you think they're all making this stuff up? Now read the positive reviews, both of them written by the same teenager in Muncey, Indiana. Do the math. You have been warned. You have been warned. Don't make me punch you, too."
τέλειος ο τύπος μήπως;
Το πέτυχα στο imdb όταν προσπαθούσα να σετάρω το review
Πολύ σωστός. Έχει δίκιο. Το ίδιο και ο Ηλίας. Η ταινία είναι ένα φρικτό σκατό.
Και ζήσαν αυτοί καλά κι εμείς καλύτερα.
Post a Comment